-Ποιο είναι το πρόγραμμά σας για τον τουρισμό;
Προφανώς η δυνατότητα που υπάρχει στην παρούσα συζήτησή μας είναι περιορισμένη, για να σας αναλύσω με λεπτομέρειες το πρόγραμμά μας για τον Τουρισμό – θα μου επιτρέψτε όμως, να δώσω επιγραμματικά τα βασικά του σημεία: 1) Αναβάθμιση της κυβερνητικής προτεραιότητας και οργάνωση της πολιτικής για τον Τουρισμό σε κεντρικό επίπεδο, με καθορισμό ξεκάθαρων στόχων και οριζόντιων συνεργειών από όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία και τους υπόλοιπους βασικούς θεσμικούς φορείς 2) Νομοθετικό «ξεκαθάρισμα» του τοπίου του Ελληνικού Τουρισμού και ρύθμιση όλων των πολλών και σοβαρών εκκρεμοτήτων που υπάρχουν στο συγκεκριμένο τομέα. Επί 5 ολόκληρα χρόνια, μόνο ΕΝΑ σχετικά ολοκληρωμένο Νομοσχέδιο για τον Τουρισμό κατάφερε να φθάσει στη Βουλή, επιτρέποντας να συνεχίζεται η κατάσταση γενικής «αναρχίας» στο ποιος κάνει τι που πότε και γιατί. Σε αυτό θα μπει ένα τέλος άμεσα. 3) Αύξηση της ανταγωνιστικότητας του Ελληνικού «τουριστικού προϊόντος» με συγκεκριμένες και στοχευμένες ενέργειες όπως η δημιουργία ποιοτικών καταλυμάτων και η παροχή κινήτρων για τη δημιουργία τους, η έρευνα για το καθεστώς των «all inclusive» μονάδων και η θέσπιση κινήτρων για τη σταδιακή απεξάρτηση των επιχειρηματιών από το συγκεκριμένο μοντέλο, η κατάργηση των κινήτρων και των ενισχύσεων για την ανέγερση καταλυμάτων σε ήδη υπερ-κορεσμένες περιοχές, ο εμπλουτισμός του τουριστικού μας προϊόντος με εναλλακτικές μορφές τουρισμού, η αξιοποίηση του ΕΣΠΑ για την ενίσχυση του ποιοτικού τουρισμού, η εφαρμογή των Οδηγιών της Ε.Ε. «Για μια Ευρώπη προσβάσιμη σε τουρίστες με αναπηρία» και η προώθηση των αρχών της πράσινης οικονομίας στις τουριστικές επιχειρήσεις με στόχο την ενσωμάτωση λειτουργικών πρακτικών οικολογικής αποτελεσματικότητας. 4) Άμεση και ουσιαστική αναβάθμιση της Τουριστικής Παιδείας στη χώρα μας 5) Απεγκλωβισμός του Ελληνικού Τουρισμού από συγκεκριμένες και αποκλειστικές διεθνείς αγορές, 6) Δημιουργία κεντρικού οργάνου για τον αποτελεσματικό συντονισμό της διαφήμισης και προβολής της χώρας στο εξωτερικό, μέσα από διαδικασίες ξεκάθαρες, διαφανείς και με την κατάθεση γνώμης και άποψης από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με τον Τουρισμό στη χώρα.
-Ο πρόεδρός σας κ. Γ.Παπανδρέου, στην ομιλία του στην ΔΕΘ, ανακοίνωσε την απόσυρση του χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό; Με τι σκοπεύετε να το αντικαταστήσετε;
Αυτό ήταν κάτι το οποίο είχε δηλωθεί από την πρώτη κιόλας ημέρα συζήτησης του Ειδικού Χωροταξικού, δια στόματος του ιδίου του Προέδρου μας και προφανώς ισχύει ακόμη. Η δική μας άποψη είναι κάθετα αντίθετη με τη βασική λογική του Ειδικού Χωροταξικού του κ. Σουφλιά και με το γενικό «τσουβάλιασμα» των περιοχών χωρίς κανένα τοπικό κριτήριο αλλά και τη μετατροπή των ελεύθερων χώρων και του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας σε εργοτάξια ανέγερσης παραθαλάσσιων πολυκατοικιών για συνταξιούχους Ευρωπαίους υπό τον τίτλο «παραθεριστική κατοικία». Το μοντέλο αυτό είναι ολέθριο – το έχουν ήδη εφαρμόσει άλλοι όπως π.χ. η Ισπανία και τα αποτελέσματα είναι μη αναστρέψιμα. Είναι άξια απορίας η επιμονή κάποιων σώνει και καλά να εφαρμόσουν κάτι που αποδεδειγμένα έχει αποτύχει αλλού. Η δική μας πρόταση, στοχεύει στο να δοθεί έμφαση στην «τοπική ταυτότητα» της κάθε μίας περιοχής χωριστά και να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες, οι ιδιαιτερότητες αλλά και οι αναπτυξιακές της δυνατότητες, πάντα με κεντρικό γνώμονα την περιβαλλοντική προστασία και την αξιοποίηση των τοπικών πολιτισμικών πλεονεκτημάτων. Πιο συγκεκριμένα πρόθεσή μας είναι η αντικατάσταση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου με το αναθεωρημένο «Εθνικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης», το οποίο στο μεν περιφερειακό επίπεδο θα εξειδικεύεται μέσω του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού, στο δε τοπικό μέσω των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΓΠΣ), των Σχεδίων Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων (ΣΧΟΑΠ) και των χρήσεων γης. Όσον αφορά ειδικά την Τουριστική Κατοικία, η δική μας πρόταση προσανατολίζεται στην κατασκευή αυτοτελών πολυτελών κατοικιών, χωρίς να παρέχονται πολεοδομικά ή οικονομικά κίνητρα, με στόχο να προστατευθούν οι υπάρχουσες υποδομές, να προστατευθεί το φυσικό περιβάλλον αλλά και ο ίδιος ο θεσμός της τουριστικής / παραθεριστικής κατοικίας να έχει κάποιο πραγματικό νόημα υψηλής ποιότητας παροχής υπηρεσιών. Αυτό επιζητεί άλλωστε και η παγκόσμια τουριστική αγορά – κανείς δεν ενδιαφέρεται άλλωστε πια να επενδύσει σε παραθαλάσσια «μπλοκ εργατικών πολυκατοικιών».
-Ως προς την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων, ποια είναι τα σχέδια σας;
Έχουμε ήδη καταθέσει την «Πρόταση 12 μέτρων για τη στήριξη του τουρισμού», την οποία υπενθυμίζω εν τάχει εδώ: Αναστολή (πάγωμα) των δανειακών υποχρεώσεων και των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης κατά των δανειοληπτών μέχρι τον Ιούλιο του 2010, για κάθε μορφή τουριστικής επιχείρησης συμπεριλαμβανομένων και των επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού, ρύθμιση (αναχρηματοδότηση) ληξιπρόθεσμων οφειλών, χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις, με παροχή δυνατότητας επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών που είναι ή θα καταστούν ληξιπρόθεσμες μέχρι 30/6/2010, αύξηση του ποσού του ΤΕΜΠΜΕ στο τριπλάσιο για την κάλυψη περισσότερων επιχειρήσεων και σύνδεση του πακέτου στήριξης των τραπεζών με το πρόγραμμα ρευστότητας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, με συγκεκριμένο προγραμματισμό για τις τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και διεύρυνση της βάσης των δικαιούχων με μείωση των απαιτούμενων περιορισμών, αναστολή καταβολής, μέχρι τον Ιούλιο του 2010, της εισφοράς 0,6% του Ν. 128/75, κατάργηση του ΕΤΑΚ με σταδιακή επαναφορά στο προηγούμενο καθεστώς, αύξηση των δημοσίων επενδύσεων και ενίσχυση των τουριστικών υποδομών με πλήρη αξιοποίηση των υπολοίπων πόρων του Γ’ ΚΠΣ, ώστε να μην απολεσθούν κονδύλια αλλά και πλήρη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ με εκπόνηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων αναδιάρθρωσης και δημιουργίας υποδομών στις τουριστικές περιοχές, αύξηση του επιδόματος ανεργίας στο 70% του βασικού μισθού και για τους εργαζόμενους στον κλάδο του τουρισμού, με σύνδεση με το πρόγραμμα επιδοτούμενης εργασίας και επανακατάρτισης και αναστολή της πρόβλεψης για την υγειονομική περίθαλψη των 50 ενσήμων σε 100, αύξηση των δικαιούχων κοινωνικού τουρισμού από 370.000 σε 500.000, πριμοδότηση των πενθήμερων σχολικών εκδρομών κατά δύο ημέρες μόνο για τους προορισμούς εσωτερικού και παράλληλη ενίσχυση του εισαγόμενου φοιτητικού και μαθητικού τουρισμού στη χώρα μας με παροχή ειδικών κινήτρων και μείωση των ακτοπλοϊκών ναύλων και επαναφορά του υποχρεωτικού ανώτατου ορίου στην οικονομική θέση σε επίπεδα που μπορεί να πλησιάσουν και μείωση μέχρι 20% με ταυτόχρονη επαναφορά του παγώματος για τα εισιτήρια των γραμμών των δημόσιων υπηρεσιών (άγονες γραμμές).
-Πρόσφατα, οι πρόεδροι των κυριοτέρων ξενοδοχειακών ενώσεων της χώρας (ΣΕΤΕ, ΠΟΞ, ΞΕΕ) ενημέρωσαν τον πρόεδρο σας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν; Ποια είναι η δικής τοποθέτηση;
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η θέση των ξενοδόχων είναι δύσκολη και το πλήγμα που έχουν δεχθεί από την οικονομική κρίση είναι ιδιαίτερα σοβαρό. Από δικής μας πλευράς υπήρξε ένα ιδιαίτερα θετικό κλίμα ως προς τη συζήτηση επιπρόσθετων πιθανών ενισχύσεων. Η στήριξη της ξενοδοχειακής επιχειρηματικότητας είναι σίγουρα ένα «ων εκ των ουκ άνευ» στοιχείο για την ανάκαμψη του Ελληνικού Τουρισμού. Όμως το κάθε επιπρόσθετο μέτρο στήριξης της ξενοδοχειακής επιχειρηματικότητας, θα πρέπει να συνδέεται απαραίτητα και με τη λογική της παράλληλης στήριξης και των εργαζομένων στον τουρισμό και της εξασφάλισης των θέσεων εργασίας. Στόχος μας είναι η ταυτόχρονη στήριξη και των δύο βασικών αυτών και αλληλεξαρτώμενων τομέων, με τρόπο κοινωνικά δίκαιο και ισότιμο αλλά και επιχειρηματικά επωφελή.
-Ο συνεδριακός τουρισμός αποτελεί για το κόμμα σας έναν ισχυρό τομέα. Όμως, όπως γνωρίζετε υστερούμε σε συνεδριακό κέντρο. Ποια είναι η προσέγγιση σας στο θέμα αυτό;
Ο Συνεδριακός Τουρισμός είναι μια από τις μεγάλες και ανεκμετάλλευτες δυνατότητες ειδικού θεματικού τουρισμού που έχουμε. Αν μη τι άλλο, μιλάμε για μια δραστηριότητα η οποία μπορεί να συμβάλει σημαντικά στον περιορισμό του κεντρικού προβλήματος του Ελληνικού Τουρισμού που είναι η έντονη εποχικότητά του, ενώ παράλληλα μιλάμε και για ένα είδος τουρισμού που συνδέεται άμεσα και με την πολιτιστική αναβάθμιση της χώρας. Εδώ τα προβλήματα είναι πολύ συγκεκριμένα και οι δικές προτάσεις είναι επίσης πολύ συγκεκριμένες: Άμεση ίδρυση Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου στην Αθήνα με εκμετάλλευση μίας από τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις οι οποίες πληρούν τους απαραίτητους όρους και προϋποθέσεις. Ίδρυση Κεντρικού Γραφείου Συνεδριακού Τουρισμού (CVB – Convention Visitor Bureau), το οποίο θα λειτουργεί με διαφορετική δομή και στόχους αποτελεσματικότητας διαφορετικούς από αυτούς που έχουν τα υποτυπώδη παρόμοια σχήματα που υπάρχουν τη στιγμή αυτή και αδυνατούν να προσφέρουν ουσιαστικό έργο. Σύσταση Μητρώου Συνεδρίων, για να υπάρχει μια συνολική εικόνα του ποιος διοργανώνει, τι, που, πότε και με ποιους όρους στη χώρα μας αλλά και για να υπάρχει η δυνατότητα συνολικής παρακολούθησης της συνεδριακής κίνησης στη χώρα. Κατοχύρωση ιδιότητας επαγγελματία οργανωτή συνεδρίων, για να είναι ξεκάθαρο το ποιος ασχολείται με το θέμα αυτό και υπό ποιους όρους αλλά και για να κατοχυρωθούν όλοι οι επαγγελματίες του συγκεκριμένου κλάδου που βρίσκονται «στον αέρα» τη στιγμή αυτή. Ένταξη του Συνεδριακού Τουρισμού στο συνολικό πρόγραμμα προβολής και διαφήμισης της χώρας με ειδικό και στοχευμένο τρόπο και τέλος, ενίσχυση και παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη του Συνεδριακού Τουρισμού όχι μόνο στα 2-3 μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας αλλά και σε άλλες περιοχές της περιφέρειας.
-Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο θαλάσσιος τουρισμός είναι διαρκώς αυξανόμενα. Πως σκέφτεστε να «βοηθήσετε» τους επιχειρηματίες;
Αυτό που συμβαίνει ειδικά με το Θαλάσσιο Τουρισμό στη χώρα, είναι στα όρια του εντελώς ακατανόητου… Ένα από τα μεγαλύτερα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, ένας τομέας που λογικά θα πρέπει να ενισχύεται προνομιακά έναντι των άλλων και ένας τομέας που έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης αλλά και προσέλκυσης επισκεπτών υψηλών εισοδημάτων – αντί να στηρίζεται έχει μπει στο στόχαστρο του κράτους με κάθε δυνατό και αδύνατο τρόπο!! Είναι εντελώς ακατανόητο πραγματικά αυτό και το είπαμε και στη σχετική συζήτηση που έγινε πρόσφατα στη Βουλή σχετικά με τη φορολόγηση των σκαφών αναψυχής. Ο κ. Παπαθανασίου πάνω σε μια έξαρση «λαϊκισμού» φορολόγησε «επί δικαίων και αδίκων» θεωρώντας τους πάντες ως «σκαφάτους» (με βάση τα δικά του λόγια) – ακόμη και τους επαγγελματίες του Θαλάσσιου Τουρισμού, οδηγώντας τους προφανώς στην οικονομική εξόντωση και μάλιστα σε μια στιγμή που ο κλάδος τους ήταν αυτός που είχε πληγεί περισσότερο από όλους τους υπόλοιπους από την οικονομική κρίση με μειώσεις που φθάνουν μέχρι και το 60%. Λοιπόν τα πράγματα είναι απλά και εδώ: Άμεσο ξεκαθάρισμα ως προς το ποια σκάφη είναι «ιδιωτικά σκάφη αναψυχής» και ποια είναι «επαγγελματικά σκάφη Θαλάσσιου Τουρισμού». Υπάρχει μια σειρά από διαφορετικές δυνατότητες που μπορεί να γίνει αυτό και θα επιλεγεί μία από αυτές, η πιο ασφαλής. Να ξέρουμε πολύ απλά ποιος είναι ο «ιδιώτης» και ποιος είναι ο «επαγγελματίας». Ο μεν φυσικά να φορολογηθεί, ο δε να ενισχυθεί. Δεν μπορεί να θεωρούνται όλοι το ίδιο. Το άλλο όμως μεγάλο θέμα που σχετίζεται με τον Θαλάσσιο Τουρισμό, λέγεται «μαρίνες». Επί πέντε χρόνια έγιναν αμέτρητες «εξαγγελίες» και «ανακοινώσεις» σχετικά με τη νομοθετική ρύθμιση του συγκεκριμένου ζητήματος αλλά και την ενίσχυση των υποδομών. Δεν είδαμε να γίνεται απολύτως τίποτε – ούτε το ένα, ούτε το άλλο: οι υποδομές είναι σε αθλία κατάσταση (και δεν είναι δική μου άποψη αυτή αλλά των συλλόγων των επαγγελματιών του Θαλάσσιου Τουρισμού) και νομοθετικά ποτέ δεν ήρθα τίποτε σχετικό στη Βουλή. Με όλη αυτή την – κυριολεκτικά – καταστρεπτική πολιτική για τον Θαλάσσιο Τουρισμό, έχουμε κάνει ένα εντελώς απροσδόκητο «δώρο» στους ανταγωνιστές μας της περιοχής όπως η Τουρκία και η Κροατία, οι οποίες είδαν κατακόρυφη αύξηση των εσόδων τους από τις δραστηριότητες του Θαλάσσιου Τουρισμού. Εμείς αντί να κρατάμε εδώ τις επιχειρήσεις και να προσελκύουμε και νέες, διώχνουμε και αυτές που ήδη υπάρχουν. Η στάση αυτή όμως της Κυβέρνησης της ΝΔ για το Θαλάσσιο Τουρισμό ήταν πολύ ενδεικτική και χαρακτηριστική του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζονταν τα θέματα του Τουρισμού γενικά: χωρίς σχεδιασμό, χωρίς στόχους, χωρίς πρόγραμμα και κυρίως, χωρίς κοινή λογική.